Във връзка с литературните конкурси на „Марсианско общество – България“ и в помощ на участниците в тях предлагаме следната статия:
Правила на Pixar за писане на сценарий
Преди време сценаристът от Pixar Ема Коутс публикува в Twitter поредица от „основи на сценария” – насоки, които тя е научила от нейни по-старши колеги как да създава интересни истории:
#1: Възхищаваш на героя повече заради непрекъснатите му опити, отколкото от успеха му.
#2: Ще обмисляш онова, което ти е интересно като наблюдател от публиката, а не това, което ти е забавно като писател. Това може да са съвсем различни неща.
#3: Да се опитваш да напишеш заглавие е важно, но няма да разбереш за какво точно е историята, докато не стигнеш до нейния край. Сега пиши отново.
#4: Някога имаше ___. Всеки ден ___. Един ден ___. Поради това ___. Поради онова ___. Докато най-накрая ___.
#5: Опростявай. Концентрирай. Съчетавай герои. Прескачай отбивките. Ще усещаш че губиш ценна информация, но това ще те освободи.
#6: В какво е добър героят, какво умее? Сблъскай го с точно противоположното (му). Предизвикай го. Как се справя?
#7:Оформи края, преди да си измислил средата. Сериозно. Завършването е трудно, работи по него още в началото.
#8: Завърши историята, дори и да не е съвършена. В идеалния свят ще е и двете едновременно, но карай нататък. Следващия път пиши по-добре.
#9: Когато си блокирал, направи списък какво НЕ ТРЯБВА да се случва след това. Много пъти материалът, нужен за да излезеш от блокирането, ще се покаже сам.
#10: Разкъсай историите, които харесваш. Това, което харесваш в тях, е част от теб; трябва да го разпознаеш, преди да можеш да го използваш.
#11: Написването на хартия ти позволява да започнеш да придаваш форма на историята. Ако тя стои в главата ти – съвършената идея – ти никога няма да я споделиш с когото и да било.
#12: Откажи се от 1-вото нещо, което ти дойде на ум. И от 2-рото, 3-тото, 4-тото, 5-тото – разкарай очевидното от пътя. Изненадай себе си.
#13: Дай на героите си мнение. Пасивността/отстъпчивостта може да изглежда мила, докато пишеш, но тя е отрова за публиката.
#14: Защо трябва да разказваш ТАЗИ история? Какво е убеждението, изгарящо те отвътре, от което се изхранва тази история? Това е нейното сърце.
#15: Ако ти беше главният герой, в тази ситуация, как щеше да се чувстваш? Честността дава правдоподобност на невероятните ситуации.
#16: Какви са залозите? Дай ни причина подкрепим героя. Какво се случва, ако той не успее? Натрупай неблагоприятните шансове, срещу които се изправя.
#17: Никой труд не е напразен. Ако не става, остави написаното и продължи нататък – след време може да се окаже полезно.
#18: Трябва да познаваш себе си: разликата между това да правиш най-доброто от себе си и просто да се суетиш. Историята е проверка, а не пречистване.
#19: Съвпаденията, които вкарват героите в беда, са прекрасни; съвпаденията, които ги изкарват от нея, са мамене.
#20: Упражнявай се: вземи основните части от филм, който не харесваш (може и от разказ, когато се пише разказ – бел. пр.) Как би ги пренаредил, за да се получи това, което ти НАИСТИНА харесваш?
#21: Трябва да се самоопределиш със ситуацията/героите, не можеш просто да пишеш ‘готино’. Какво би накарало ТЕБ да действаш по даден начин?
#22: Каква е същността на твоята история? Най-пестеливият начин да я разкажеш? Ако знаеш това, можеш да градиш от там.
Източник: http://www.pixartouchbook.com/blog/2011/5/15/pixar-story-rules-one-version.html